Piroscipőben - Közösségi oldalak: legyünk jelen, de okosan!


Nyitólap • Cikkek • Közösségi oldalak: legyünk jelen, de okosan!

Közösségi oldalak: legyünk jelen, de okosan!

2017-07-24 14:20

Ha jól használjuk a közösségi média felületeit, azzal akár előnyhöz is juthatunk az álláskeresés során, de ennek az ellenkezője is igaz lehet. Nem mindegy tehát, mikor, mit, és főleg milyen formában osztunk meg magunkról és az életünkről!

Többnyire a szakterülettől, és a pozíció jellegétől függ, utánajár-e a kiválasztást végző szakember a közösségi felületen megosztott posztjainknak. „Akik a hiányszakmák valamelyikében építik a karrierjüket, szinte biztosak lehetnek abban, hogy szaktudásuk, tapasztalatuk lesz a döntő, nem pedig az, hogy milyen fotókat tesznek fel a Facebookra. Érdemes azonban az internetes jelenlétünket körültekintően kezelni, és tisztában lennünk azzal, hogy online aktivitásunk szakmai életünkre is hatással lehet” – kezd bele a témába Patai Krisztina, aki a toborzás és a személyes karrier-tanácsadás területén is sokrétű tapasztalatokkal rendelkezik.

Több, mint egy online CV

Patai Krisztina

Az álláskeresés szempontjából gyakorlatilag elengedhetetlen egy jól felépítet Linkedin adatlap. „Én személy szerint a szakmai profilok alapján szoktam tájékozódni, és egyre jellemzőbb gyakorlat, hogy bizonyos munkakörökre kimondottan ezen a felületen keresztül keresnek szakembereket” – mutat rá egy fontos pontra a szakember.

Vagyis ajánlott jelen lennünk az interneten, és kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket. „Aki nincs fent Linkedinen, az megítélésem szerint nem egy modern gondolkodású szakember, ez a felület ugyanis a napjainkban nélkülözhetetlen személyes márkaépítés tere. Ennek tükrében fontos, hogy profilunkra professzionális fotó kerüljön. Mivel ez az oldal karrierutunk lenyomata, nagy jelentősége van annak, hogy milyen tartalommal töltjük fel, hogyan írjuk le eddigi feladatainkat. Legyünk kreatívak, bátran térjünk el az önéletrajzban használt sablonoktól! Annál is inkább, mert a Linkedin algoritmusszerűen működik, vagyis a megfelelő kulcsszavakat kell kihangsúlyoznunk, hogy ránk találjanak. Fektessünk hangsúlyt kapcsolataink építésére is, ugyanis minél több a kontaktunk, anál inkább láthatóvá válunk” – sorolja tanácsait Krisztina.

Szakmai jelenlét

A szakmai csoportok is sok előnnyel járhatnak: ha csatlakozunk a számunkra érdekes tematikus közösségekhez, azon túl, hogy fontos információkhoz juthatunk, és megőrizhetjük naprakész tudásunkat, szakmánk aktív résztvevőivé is válhatunk. „A közösségi média az életterünk részévé vált, hiszen ott zajlanak a szakmai párbeszédek, ezért a jelenlét is felértékelődött. Jól irányzott kérdéseinkkel, felkészült kommentjeink kitűnhetünk a tömegből, de ne feledjük: ugyanilyen erősen hatnak a szakmaiatlan megnyilvánulások is” – hívja fel a figyelmet a karrier-coach.

A közösségi oldalakon friss, minőségi, akár külföldi tartalmakhoz is juthatunk a minket érdeklő szakterületeken, ha tudatosan válogatjuk és fogyasztjuk a felületeket elárasztó információkat. Álláskeresőként a munkaerőpiac újdonságairól is értesülhetünk, sőt, az álláshirdetésekről is kérhetünk Facebook értesítést. Az ingyenes fotó- és videómegosztó oldalak akár referenciaként is szolgálhatnak, ahogy a  blogolás is remek eszköz, ha ötleteinkkel, egyedi megoldásainkkal a nyilvánosság elé lépnénk – esélyt adva ezzel is arra, hogy felfigyeljenek ránk.

Mutasd a profilod, megmondom, ki vagy

A közösségi médiában való aktivitásunk nagyon sokat elárul a személyiségünkről. „Úgy vélem, nem igazán egészséges, ha valaki naponta nyolc alkalommal posztol valamit az üzenő falra, vagy életének minden egyes momentumát megosztja az ismerőseivel. Ehelyett ajánlott tudatosan használnunk a közösségi média felületeit, és a javunkra fordítani azt” – egészíti ki a fentieket a HR szakember.

Fontos hangsúlyozni, hogy az online jelenlét nemcsak a közösségi oldalakat, és tartalommegosztó felületeket, hanem az internet egészét jelenti. Ha rákeresünk a nevünkre, meglepően sok találatot kaphatunk: tanulmányi versenyek, dolgozatok, a diplomamunkánk címe, dátuma, szakmai tagságok, rendezvényeken készült fotók, fórumbejegyzések, apróhirdetések, a hobbinkkal kapcsolatos információk, és a sort még hosszan folytathatnánk. Nem árt tehát, ha olykor felülvizsgáljuk a listát, és ha szükséges, töröljük, ami nem odavaló.

Legfeljebb az álláskeresők egynegyedénél igaz, hogy tudatosan utánuk néznek az interneten, a többségről anélkül is információkhoz jutnak a toborzók, hogy ez szándékuk lenne, mert az említett szakmai csoportokban, vagy az ismerősök ismerősén keresztül már találkoztak az illetővel. Ezért jó, ha átgondoltan posztolunk, ott, ahol ennek ténylegesen helye van. Véleményt természetesen mondhatunk számunkra fontos kérdésekről vagy állást foglalhatunk az aktuális közéleti témákban, a hangsúly inkább azon van, hogy ezt milyen formában tesszük. A szélsőséges megnyilvánulásoktól minden esetben tartózkodjunk!” – javasolja Krisztina.

Eredeti megjelenés: www.profession.hu

Címkék:




       


Grafika: ZuzuDesign